الفنانة المصرية ميار الببلاوي تتعرض للسرقة.. "كارثة عجيبة"

ثقافة وفن

اليمن العربي

كشفت الفنانة المصرية المعتزلة ميار الببلاوي، الخميس، عن تعرّضها لواقعة سرقة.

 

وأوضحت ميار الببلاوي في منشور عبر حسابها على "فيسبوك" أن أموالًا طائلة سُرقت منها، دون معرفة الطريقة التي تمكن بها اللص من الفرار.

وقالت "ميار": "اتسرق مني مبلغ كبير بالنسبالي، والكارثة معرفش فين وإزاي اختفى، الطريقة عجيبة أوي".

 

وتابعت: "عارفة إنكم هتقولوا لي فداكي لكن بالله عليكم تدعولي على اللي قهرني كده ونكد عليا وخد شقايا ورزق ابني بالسرقة والحرام".


أزمة سابقة

 

وكانت الفنانة ميار الببلاوي، قد أعلنت عن تعرض ابنها لأزمة صحية في يونيو/ حزيران الماضي.

 

وقالت حينها: "إيه ده إيه الدنيا دي إيه الناس دي إيه الواحد عايش في كوكب لوحده ملهوش حد ولا يفرق مع حد كلوا يالا نفسي ولو ليه مصلحة يعملك نفسه مروحة ولا ملوش متلزموش".

وقالت:" دي كلمة ست طيبة لقتني ببكي في المسجد بتاع المقابر وقالتلي دموعك غالية وفريها الجايات كتير والله استغربت كلامها وكأنها بتأهلني للي جاي النهاردة".

 

وأضافت ميار الببلاوي: "ابني من الصبح بيموت بين إيدي بيرجع وبيتلوي من المغص ودكاتره داخلة ومحاليل وحقن وأدوية وبكرة امتحانه الصبح لأنه في بكالوريوس ودي آخر مادة طبعا كده خلاص مفيش أمل إلا بمعجزة من عند ربنا لإنه رايح راس في راس والسخونية 40 ألاقي حد حقير كلمني وبحكيله إن ابنى تعبان وبيموت من المغص وبيصرخ يطلب الطلب اللي هو عاوزه ويقفل..عاوزه أقول الله ما يحوج حد لحد بس بعد الضنى مفيش وكده حلو أوي".

 

كشف ملابسات الحادث

 

كشفت الأجهزة الأمنية عن ملابسات مقطع فيديو متداول عبر موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”، يتضمن استغاثة الفنانة ميار الببلاوي -مقيمة بحدائق الأهرام بالجيزة- بشأن سرقة مبلغ مالي منها.

 

وانتقلت الأجهزة الأمنية لمسكنها، وقررت بأنها لم تقدم أية بلاغات في هذا الشأن، وكانت تحتفظ بمبلغ مالي داخل إحدى الغرف بمسكنها.

وبتاريخ 3 الجاري أخذت المبلغ المالي، وتوجهت إلى إحدى الشركات لشراء وحدة سكنية، إلا أنها اكتشفت وجود نقص بالمبلغ المالي المشار إليه، فتداولت مقطع الفيديو على مواقع التواصل الإجتماعى.

 

وبمعاينة مسكنها تبين سلامة جميع المنافذ، وتواصل الأجهزة الأمنية جهودها للوقوف على حقيقة الواقعة.