"ده اللي عاوزاه من ربنا".. يسرا تتحدث بالحجاب مع منى الشاذلي

ثقافة وفن

الفنانة يسرا
الفنانة يسرا

حلت الفنانة يسرا، والثنائي شيماء سيف ومي كساب ضيفات في برنامج "معكم منى الشاذلي" الذي يبث عبر قناة "سي بي سي" المصرية.

 

وسيطرت أجواء من السعادة والبهجة على الحلقة، لا سيما في فقرة تبادل الشخصيات اللاتي ظهرن عليها في مسلسل "أحلام سعيدة" الذي تم عرضه في رمضان الماضي.

 

وظهرت يسرا خلال الحلقة مرتدية حجابا، وجلبابا بلديا وراحت تؤدي دور "صدفة" بينما ظهرت الفنانة شيماء سيف، وهي تؤدي شخصية "ديدي هانم".

 

وكشفت يسرا خلال البرنامج أن حلمها هو الستر وراحة البال فقط، قائلة: "ده كل اللي عاوزاه من ربنا".

كما أيدت الفنانة يسرا خلال البرنامج وجود بعض السيدات "النكديات"، قائلة: "أنا طبعي حامي بس فيه ستات دمها تقيل ونكدية، وفيه ستات شرباتات"، فقاطعتها الفنانة مي كساب قائلة إن هناك بعض السيدات يعشن دور الدراما في حياتهن: "حساسين شوية عن اللزوم، الواحدة غصب عنها، أنا واحدة من الناس بقلبها دايما دراما كوين في مواقف معينة، مش نكد بس عياط".

 

وأشارت إلى أن من يقول بأن السيدات نكديات ظلمهن: “الست بتشيل الهم أكتر، والرجالة على قلبهم مراوح، وبالهم طويل والست حامية”.

 


مي كساب: كورونا غيرت شخصيتي

 

ولفتت أنها قررت خلال فترة فيروس كورونا تغيير شخصيتها: "قعدت في الأوضة أطول وقت، وماشوفتش واحد غلطان في الحياة غير نفسي، قولت أنا ظلمت نفسي وظلمت اللي نحوا، وخدت قرار إني هغير كل حاجة، وأول حاجة هغيرها هي نفسي في كل حاجة، وفعلا وزعت مشاعري لحاجة تستاهل، اللي مترباش في بيت أمه وأبوه مفيش حاجة هتربيه ولا الحياة ولا غيرها فقررت أربي أولادي ونفسي".

وكشفت الفنانة يسرا عن رأيها في كتابة بعض المشكلات الشخصية على السوشيال ميديا، قائلة: "بلاش بوستات، مرات بتتفهم غلط ومرات بيترد عليها غلط وبالتالي بتتقلب الحكاية وانتي ولا في دماغك حاجة، الناس اللي عاوزة تغلطك هتغلطك احنا مش هنغير الكون وهيرضي كل العالم".