كيف تفقد الوزن في رمضان؟

منوعات

صورة أرشيفية
صورة أرشيفية

كيفية التغلب على الصعاب الصحية التي تصاحب الصيام خلال الصيف وكيفية التغلب على العطش والاعتماد على عادات صحية مفيدة تجنب ظهور الكرش وتجعلك تتغلب عليه وتمنح جسدك الطاقة واللياقة البدنية العالية التي تساعدك خلال عمل التدريبات.

 

ممكن اتمرن فى شهر رمضان؟

 

يمكنك أن تواصل تدريباتك الرياضية في شهر رمضان ولكن من أجل الاستفادة القصوى يتوجب عليك اختيار الوقت المناسب وهو حين تكون طاقتك عالية ولديك مياة كفاية فى جسمك، علشان كده احسن وقت تتمرن فيه فى رمضان بيكون بعد الفطار بساعتيين او تلاتة.

 

لا تقوم بعمل تدريبات رياضية وأنت صائم سيسبب لك جفاف، الأفضل إذا ما أردت التدريب قبل الإفطار أن يكون قبله بساعة كي تتمكن من استعادة طاقتك وتناول المياة بمجرد الانتهاء من المران.

 

ما هي أهمية الحرص على نسبة الأملاح اثناء رمضان؟

 

انت تشعر بالعطش، لما يكون فى نسبة عالية من الأملاح (السوديوم) ونسبة قليلة من المياة فى الجسم، السوديوم مهم علشان بيوازن السوائل فى جسمنا، لأن المياة مرطبته بالسوديوم، عموماً الكلى بتتخلص من السوديوم حتى إذا كانت نسبته عالية فى الجسم، بس فى نفس الوقت انت تخسر مية كمان، الأملاح الكثيرة ممكن تأثر على الفورم اللى عندهم ضغط عالى، علشان كده مهم الابتعاد عن الطعام الذي يحتوي على نسبة أملاح عالية.

 

ليه احنا محتاجين نقلل من شرب الكافيين والمشروبات الغازية فى رمضان؟

 

لأن الكافيين مدر للبول، بمعنى بيخليك تخسر مية كتير، بالتالى بيزود من نسبة نقصان المية فى الجسم ويسبب الجفاف، انت مش بس بتفقد مية، لان المية بتحتوى على عناصر غذائية زى الكالسيوم، علشان كده كل ما تكتر من شرب الكافيين كل ما انت حتخسر مية وحيأثر كمان على امتصاص العناصر الغذائية، كمان الكافيين عبارة عن دواء منبه، لما تشرب كمية كبيرة من الكافيين ممكن تخلى الفورم يحسوا بالقلق او الصداع، اما المشروبات الغازية بتحتوى على نسبة عالية من السكريات اللى بتزود كالوريز كتير على الفاضى.