جولیو ترتزی: تغییرات اساسی در سیاست غرب در قبال رژیم ایران در راه است

عرب وعالم

اليمن العربي

جولیو ترتزی وزیر خارجه پیشین ایتالیا در مقاله‌ای که سایت نیوزویک در تاریخ دوشنبه 25اردیبهشت 96 منتشر کرد نوشت ”به نظر می‌آید تغییرات اساسی در سیاست غرب در قبال جمهوری اسلامی ایران در راه باشد“.

وی در این مقاله با اشاره به شرایط سیاسی و اجتماعی ایران و سیاستهای بین‌المللی به‌خصوص دولتهای قبلی و کنونی آمریکا می‌نویسد ”برای آنهایی که درباره طبیعت آشتی جویانه رویکرد باراک اوباما نگران بودند علائم فوری امید وجود داشت که وقتی دولت جدید به قدرت رسید، دیده شود. صحبتهای نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل که در شورای امنیت عنوان شد و از آن شورا خواست تمرکز قابل توجهی روی رفتار شرورانه منطقه‌یی و حمایت از تروریسم رژیم ایران قرار دهد، تردیدی باقی نگذاشت که رهبران جدید سیاست خارجی آمریکا رژیم ایران را بزرگترین کشور حامی تروریسم و یک منبع بی‌ثباتی در منطقه می‌دانند“.

از همین رو هنگامی که بزرگترین گروه مخالف ایرانی، سازمان مجاهدین خلق ایران  گزارش کرد که نیروهایش در داخل کشور تحقیقات هسته‌یی ادامه‌دار در نهادهایی که قبلاً وظیفه اشان برنامه تسلیحات سازی بود را افشا کرده‌اند، دولت آمریکا در یک اظهارنظر گفت ”اطلاعات جدید را به‌دقت بررسی می‌کند“.

وی در انتهای مقاله خود با اشاره به شرایط کنونی اضافه می‌کند ”اکنون شرایط در داخل ایران به گونه‌ای است که موضوعات بسیاری در خیابانها و مشخصاً در بین جوانان شعله می‌کشد. این جایی است که تمرکز آمریکا و اروپاییها باید باشد، نه مثل آن چیزی که ما متأسفانه طی قیامهای مردمی در سال 2009 شاهدش بودیم”.