مناظره تلویزیونی؛ نمایشی از مسخره‌گی و ورشکستگی

عرب وعالم

اليمن العربي

اولین مناظره و شعبده انتخابات آخوندی که جمعه 8 اردیبهشت 96 به روی صحنه رفت، نمایشی از مسخره‌گی و ورشکستگی سیاسی و بن‌بست کامل باندهای حکومتی و مضکحه نمایش انتخابات قلابی بین مهره‌های سرسپرده و شیاد و جلاد در رژیم ولایت‌فقیه بود.

آنها که همگی شریک جرم و جنایتهای 4 دهه استبداد دینی بودند، ناخواسته اعتراف کردند که در حاکمیت آخوندی، اوضاع کشور تا کجا به قهقرا رفته و اکثریت عظیم مردم ایران قیمت سنگین آن را پرداخته‌اند. آنها به تمرکز ثروت و پولهای چپاول شده در دست اقلیتهای محدود و محرومیت اکثریت مردم ایران از ابتدایی‌ترین نیازمندیهای زندگی اذعان کردند.

میرسلیم در همان ابتدا اعلام کرد که جمعیت بی‌سواد کشور بیش از 10 میلیون نفر است و پاسدار قالیباف اذعان کرد که امکانات و ثروت جامعه در دست 4 درصد است و 96 درصد از جمعیت کشور از این ثروت و امکانات بی‌بهره‌اند. وی فاش کرد که هم‌اکنون 3 میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد که متعلق به همان 4درصد اشراف و ثروتمندان نظام هستند. در سال 95 دولت در مجموع 530هزار میلیارد تومان وام داده که معلوم نیست به چه کسانی رسیده است. وی همچنین گفت 45هزار‌و‌پانصد تومان یارانه در زمان احمدی‌نژاد اکنون معادل 15هزار تومان یعنی کمتر از یکسوم قدرت خرید آن موقع را دارد.

کاندیداهای نمایش انتخابات در این مناظره مسخره به‌وضوح نشان دادند که هیچ باند و جناح و مهره‌ای در این رژیم طرح و برنامه و راه‌حلی ندارد و هر یک فقط درصدد لاپوشانی جنایات خودش و برملا کردن دزدی باند رقیب برای فریب مردم است.

آخوند جلاد رئیسی اعتراف کرد که در حال حاضر 16میلیون نفر از جمعیت کشور در شهرهای مختلف حاشیه‌نشین شدند و آمار رسمی 12 میلیون حاشیه‌نشین مربوط به 4سال پیش است و بسیاری از مردم فقط با 45هزار تومان یارانه با فقر مطلق زندگی می‌کنند. وی در اعتراف دیگری گفت که اختلاف طبقاتی، هفت واحد در سالهای اخیر افزایش یافته است، اما هم اکنون 11میلیون جوان بدون مسکن در انتظار ازدواج هستند. وی افزود برای مسکن دادن به آنها سالانه باید حداقل یک میلیون مسکن ساخته شود.

اما رقبا به او جواب دادند که گفتن این عدد و رقمهای میلیونی برای جمع کردن رأی است و در عمل هرگز عملی نشده است.

در جریان این نمایش مسخره و در حالی‌که کاندیداهای نخودی فقط پامنبری و مجیزگویی می‌کردند، آخوند جلاد رئیسی و پاسدار قالیباف و آخوند شیاد روحانی و معاونش جهانگیری بر سر سهم‌خواهی از قدرت و بر سر برملا شدن شراکت خودشان در انهدام و تخریب ایران گاه به جان هم افتادند که ذیلا بخشی از این جنگ و جدال آورده می‌شود.

پاسدار قالیباف: ما امروز حدود 11 میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم عمدتاً در حاشیه شهرها، خب بخشی از این محرومین و حاشیه نشینها همین کم درآمدها هستند دولت هم در گذشته تدبیر کرده در حوزه یارانه‌ها به اینها کمک بشود و در هفت سال گذشته هم کمک شده، ولی آنها گله‌مندیشان این هست که در هفت سال گذشته با توجه به گرانی و افزایش تورمی که اتفاق افتاده ارزش آن چهل هزار‌و‌پانصد تومان امروز به 15000 تومان رسیده است.

آخوند ر‌ئیسی: آمار یازده میلیون (حاشیه نشین) مربوط به سال 92 هست، الآن آمار شاید تا 16میلیون بشود گفت، آمار دقیق باید نسبت به حاشیه نشینی معلوم بشود.

میرسلیم: متأسفانه امروز ما مواجه هستیم با ده و دو دهم میلیون نفر جمعیت کاملاً بی‌سواد در کشور که این برازنده جمهوری اسلامی نیست که در بین 80 میلیون جمعیت آن، بیش از ده میلیون نفر بیسواد کامل باشند

جهانگیری: برخی از افراد به ثروتهای باد آورده دسترسی پیدا کرده‌اند. کسی که موفق می‌شود در اثر تماس با برخی از مسئولان به سرمایه‌های بزرگ دسترسی پیدا کند این سبب این می‌شود که در جامعه بی‌عدالتی توسعه پیدا بکند، این‌که یک فرد موفق می‌شود بیش از 3 وهشت دهم میلیارد دلار از اموال ملت ایران را به جیب بزند، هر کسی این خبر را می‌شنود، می‌داند که جامعه به سمت بی‌عدالتی رفته، عده‌یی با فساد، عده‌یی با زد و بند و ثروتهای باد آورده رسیده‌اند و متأسفانه عده‌یی به حداقل‌های زندگی نیاز دارند.

قالیباف: 4درصد در جامعه ما هستند که از همه چیز برخوردارند. 96 درصد هستند که برخوردار نیستند، آنهایی که برخوردار هستند با رانت برخوردارند، همین‌طور که آقای جهانگیری بهش اشاره کردند.
جنابعالی (خطاب به روحانی) در آغاز دوره به مردم عزیزمون قول دادید که 4میلیون شغل را ایجاد کنید.

روحانی: ببخشید آقای قالیباف ببینید یک سایت گمنامی یه حرفی می‌زند، بعد یک سایت معروفی نقل می‌کند، بعد یک روزنامه نقل می‌کند، جنابعالی هم می‌خواهی از آن روزنامه نقل کنی. من هیچ‌وقت در هیچ دوره‌یی به مردم قول 4 میلیون شغل ندادم، این دروغ محض است.

قالیباف: حالا ما بهرحال حتماً از آدرس سایت خودتان می‌گوییم، شما اجازه بدهید، شما که از آزادی گفتید، حداقل اجازه بدهید من نظرم را خدمت شما بدهم.

روحانی: درست نیست حالا اگر می‌خواهید ادامه بدهید، ادامه بدهید.

قالیباف: تحمل داشته باشید یکی، دو دقیقه اتفاقی نمی‌افتد، تحمل بکنید. (خطاب به مجری) جزء وقت من محسوب نشود.
واقعا مردم عزیز شما امروز در زندگی‌تان، حس‌تان این است که کسب و کار رونق پیدا کرده. واقعاً در ذهن‌تان این هست که این چند سال آیا آمار بیکاری بیشتر شده یا کمتر شده. چون من که ظاهراً آقای روحانی اجازه صحبت کردن بمن نمی‌دهند، توی صحبت میایند.

جهانگیری: این کشور بهترین زمینه برای گردشگری وجود دارد. چه کسانی به سفارت عربستان حمله کردند، چه کسانی باعث شدن 700هزار شیعه‌ای که می‌آمد، زندگی مردم مشهد می‌چرخید، زندگی مردم می‌چرخید، کار ایجاد می‌شد، این را بهم زدند، دولت این کار را کرد. بله آقای قالیباف ما نمی‌توانیم، ما نمی‌توانیم به سفارت حمله کنیم، ما نمی‌توانیم زندگی مردم را به‌خاطر منافع خودمان دچار آسیب بکنیم، چه کسانی به سفارت حمله کردند، آنها امروز در ستادهای کدام کاندیدا دارند فعالیت می‌کنند، کدام کاندیدا آنها را حمایت می‌کردند، پول به آنها می‌دادند و آنها را شکل می‌دادند.

قالیباف: همین وام‌هایی که شما می‌گویید، مردم قضاوت کنند، ببینید هزار مسیر جلوی شما می‌گذارند که شما در حقیقت نتوانید وام بگیرید. ولی در یک سال بیش از 500هزار میلیارد تومان وام داده می‌شود، بنا‌ به گزارش بانک مرکزی بروید لیستش را در بیارید به کی دادند، صداقت، بی‌صداقتی اینهاست.
حالا می‌آئیم از حقوق شهروندی حرف می‌زنیم می‌گوییم حقوق‌شان را بدهیم، بابا اولین حق مردم هواست، ما هوا را هم از آنها گرفتیم با بی‌تدبیری، بعد هم می‌گوییم عذرخواهی هم می‌کنیم. شما نگاه کنید در همین آلودگی هوا در کلانشهرها در همین تهران ما گفتیم این موضع قابل حل است، در ابتدای دولت گفتم طرح داریم، آقای جهانگیری جلسه گذاشتند من خدمتشان رفتم، آمدند طرح ما رو قبول کردند، ولی گفتند خودمان اجرا می‌کنیم، آقای جهانگیری بگویند چه کار کردند؟ اجرا کردند؟ ماشینها را از شهر از بیرون شهر رها می‌کنند می‌آیند و ماشینی که 30سال در جاده بوده، دو مرتبه می‌آورند توی شهر می‌شود سرویس اداره، می‌شود سرویس یک جای دیگر، کامیون 50 - 60ساله می‌آید نگاه کنید مشکل محیط‌زیست مثل مشکل بحران اجتماعی مثل بحران اقتصادی امروز حل نشده، چرا نشده؟ به‌خاطر این‌که این دولت الآن شما هر صحبتی این‌جا شنیدید می‌فرمایند این نمی‌شود، پول می‌خواهد.

جهانگیری: آقای قالیباف 12ساله شهردار تهران است، بگوید همین زباله‌ای که جلوی خانه مردم جمع می‌کند، چه جور نتوانسته بعد از 12سال تفکیک بکند که مردم این زباله‌شان جدا جدا معلوم بشود، هر بخشی‌اش در جای خودش؛ کدام شهری در اشل تهران، تا حالا زباله اینجوری جمع می‌کنند؟ ایشون فقط شهردار سازه هست، فقط پروانه می‌دهد، برجهای منطقه 22 را بروید ببینید چه به‌سر تهران آورده؟ همین مناطق مختلف بروید ببینید، همین صدر دو طبقه چه کمکی به ترافیک تهران کرد؟ با پول صدر همه اتوبوسهای تهران را می‌شد اصلاح کرد.

آخوند حسن روحانی: آقای قالیباف گفتند که ما هوا را نباید از مردم بگیریم، خب در تهران کی هوا را از مردم گرفته؟ ایشان مرتب می‌خواهد جامعه فقیر و غنی درست کند، چهاردرصدی، 96درصدی، خب این برجهای بزرگ را شما مجوزش را به آن چهار درصد می‌دهید؟ حالا من که معتقد به این چهار درصد و 96درصد نیستم اما شما که مرتب این شعار را می‌دهید 4درصدی، شما این برجهای بلند را به کی مجوز دادید؟ شما برج 33طبقه را به همون آدمی که اموال مردم رو غارت کرد و 3 وهشت دهم میلیارد دلار پول مردم را خورد، مگر به او مجوز ندادی؟ شما این مجوز هایی را که دارید در کوچه‌های ده متری و 12 متری برج 20 طبقه میدهی بر چه مبنایی اینکار را می‌کنی؟ تمام درختهای 300ساله و 200ساله تهران دارد قطع می‌شود، جایش درخت یکساله کاشته می‌شود، بعد ما بحث می‌کنیم که در بستانها، در پارکها قسمتهای مختلف شما ببینید چقدر مجوز داده شده، من الآن دارم این‌جا پرونده‌های متعددی که شکایت شده، شورای عالی شهرسازی شکایت کرده.

پاسدار قالیباف: این‌که من می‌گویم شما دولت 4درصدی هستید به همین خاطر است چون تو مردم نیستید. اگر بحث بلند‌مرتبه سازی را که شما می‌گویید این قانون دولت 4درصدی‌هاست. وزارت راه و شهرسازی شما و وزارت راه شما، شورایعالی شهرسازی رو تصویب می‌کند، می‌شود حق مردم و می‌آیند از شهرداری مطالبه می‌کنند ما کار اداریش را انجام می‌دهیم.
بحث از صداقت و اخلاق می‌گویید. بهرحال همه شنیدند و دیدند که جنابعالی گفتید من صد روزه تحول اقتصادی می‌دهم، بعد از شما سؤال که کردند، گفتید نه، آدمهایی که این حرفها رو می‌زنند عقل ندارن، من می‌گویم صداقت ندارید به اضافه آن، و گر نه این کار را نمی‌کردید.
شما می‌گویید شفاف سازی، هر پرونده را یک مهر محرمانه رویش می‌زنید، یعنی دولت 4درصدی، مردم نفهمند همین پتروشیمی که شما می‌گویید شغل ایجاد می‌کند، بله شغل ایجاد می‌کند، ولی برای 4درصدی که دوستان شمایند، آقای جهانگیری دوستان شما هستند، اینها میایند، اینها را در همان مواد اولیه صادر می‌کنند به کشور همسایه، بدون این‌که به زیر دستیهایشان بدهند. خواستید می‌گویم، چون من مکلفم اخلاق را رعایت کنم. جناب آقای جهانگیری که شما بیشتر این‌جا هستید شما امروز آمدید کمک‌کار حال آقای روحانی که عدد و رقم و اینها رو شما کمکش کنید. اشکال هم ندارد، وقت مردمم گرفته می‌شود، گفتم این از پدیده‌هاست. ولی به هرحال جنابعالی این را بهش دقت بکنید که این مسایل و مشکلات هست، ارز کشور می‌تواند به دو برابر تبدیل شود، نه با این سیستمی که شما رانتی‌اش کنید بدهید به 4درصدیها که ده‌هزار میلیارد ده‌هزار میلیارد تومان منفعت ببرند، اگر لازم شد بعد من خواهم گفت. حالا در تهران بلند‌مرتبه سازیه، اراک مشکلش چیست؟ ، اهواز مشکلش چیست؟ ، کرج مشکلش چیست؟ ، این ضعف مدیریت شماست، واقعاً مدیریت شما مدیریت سنتی است.

روحانی: اگر یک کسی به کسی تهمت زد و دروغ گفت آیا وقت دفاع در این مناظره هست یا نیست؟ 

مجری: این به تشخیص ستاد نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری است آقای دکتر.

روحانی: چون الآن دو مورد دروغ گفته شد، اگر فرصت هست من می‌توانم پاسخ بدهم که این دروغ بود.