جنگ انتخابات پوشالى رياست جمهوري و بحرانهاي اقتصادي

عرب وعالم

اليمن العربي

عوامل و رسانه‌های باند خامنه‌ای دعاوی آخوند روحانی در مورد رشد اقتصادی را در آستانه نمایش انتخابات به‌شدت مورد حمله قرار دادند.


به‌دنبال ادعای رشد ۱۱.۶ درصدی توسط بانک مرکزی حکومت آخوندی، کارشناسان اقتصادی رژیم آن را باورنکردنی توصیف کردند و باند رقیب نیز اعلام این ارقام را یک موضوع انتخاباتی عنوان کرده است.



رسانه‌های حکومتی روز خبر دادند، بانک مرکزی برخلاف سال گذشته که گزارشی از رشد اقتصادی اعلام نکرد، در روزهای پایانی امسال اقدام به انتشار جزییات رشد اقتصادی ثبت شده در سال جاری و البته حدود چهار سال گذشته با تغییر پایه آماری کرد. بر این اساس رشد اقتصادی از سه درصد در سال 1390 تا ۱۱.۶ درصد در 9ماهه اول امسال نوسان دارد.



کیهان روزنامه باند خامنه اي در مطلبي در اين زمينه نوشته بود: دولت باز هم رکورد شکست و رشد اقتصادی روی کاغذ را ۱۱.۶ درصد اعلام کرد. رشد اقتصادی و عبور از رکود، داستان تکراری و پرهیاهویی است که هر از چندی از سوی دولتمردان به مردم تحویل می‌شود. بر اساس سخنان روحانی، بارها از رکود گذشته‌ایم! خود این عدد و مقایسه آن با واقعیات اقتصادی‌ ، به اندازه کافی متناقض و البته مضحک هست و مردم با یک حساب سرانگشتی‌ ، تنها سری به افسوس تکان می‌دهند.



یک رسانه وابسته به سپاه پاسداران نیز نوشت: رشد اقتصادی ۱۱.۶درصدی باور پذیر نیست. وقتی 60درصد صنایع در حال تعطیلی هستند، رشد اقتصاد بدون نفت واقعیت ندارد. مسئولان بانک مرکزی چرا بعد از 122ماه یادشان افتاد نرخ رشد منفی پارسال را بگویند؟

 

یک روزنامه دیگر وابسته به سپاه پاسداران نوشت: کمتر از۷۰ روز مانده به انتخابات، جامعه هنوز نتوانسته دستاوردهای «عینی» برجام را احساس کند.



نوبخت، سخنگوی دولت آخوند روحانی، در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره ادعای رشد ۱۱.۶درصدی، گفت: می‌توانید سؤال کنید این عدد محصول کدام اقدام است. کلی و کیلویی حرف زدن جواب علمی و کارشناسی نیست.



در همین حال اسحاق جهانگیری، معاون آخوند روحانی روز دوشنبه اعتراف کرد: رفع تحریمها در یک سال گذشته با کاهش شدید بهای نفت همزمان بوده که تاثیرات سنگینی بر بودجه دولت داشته است. کشور دست‌کم در شش زمینه از جمله در زمینه‌های بیکاری، نظام بانکی، بودجه و منابع آب با چالشهای بزرگ روبه‌رو است.



چندی پیش مشاور اقتصادی روحانی بی‌پرده گفته بود، به‌رغم افزایش صادرات نفت پس از رفع تحریمها درآمدهای ارزی در قیاس با سال 

۹۴ افزایش چندانی نداشته است.



تناقض ارائه آمار از پیشرفتهای اقتصادی با واقعیات در حکومت آخوندی، جدال فزاینده در درون رژیم در آستانه نمایش انتخابات را دامن زده و بحران اقتصادی در حاکمیت آخوندی را به نمایش گذاشته است.